Woordje van onze voorzitter bij begin zwartevlaggenactie.

Beste vrienden en bewoners,

 

In 2014 werd de onrechtvaardige vliegroute Leuven Rechtdoor ingevoerd. Gedurende 5 jaar wordt onze regio overvlogen door zowel stijgende vliegtuigen als dalende vliegtuigen. 

Voor 2014 kende onze regio nooit stijgende vliegtuigen en vele gemeenten worden nu ook overvlogen die voorheen nooit werden overvlogen. Ook Leuven met Kessel-Lo, Wijgmaal, Wilsele, Lubbeek.

 

De redenen voor deze nieuwe hinder zijn goed gekend : terwijl overal rond de luchthaven het vliegverkeer toenam, vonden sommigen in de gemeenten ten westen van Leuven dat ze geen enkel vliegtuig meer moesten hebben, en ze moesten dan maar naar onze regio verschoven worden.

Na ons 5 jaar in alle aspecten van dit dossier te hebben verdiept, weten we dat daar maar 1 reden voor was - de “nimby” reden.  Ik niets, de andere moet het maar oplossen.

 

De luchtvaart en Brussels Airport zorgen voor welvaart en jobs in ons land. Maar vandaag geeft Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, in een artikel in De Standaard, toe dat er ook veel vervuiling en CO2 uitstoot mee gepaard gaat. Hij vergeet te praten over routes zoals Leuven Rechtdoor die door enorme omleiding meer CO2, meer fijnstof en enorme lawaaihinder veroorzaken.

De wereldgezondheidsorganizatie heeft geluidsoverlast afkomstig van transport erkend als de 2de bron van ziekte door omgevingsfactoren in West-Europa - de eerste is luchtvervuiling door fijne partikels.

 

Er is hoop.

 

5 jaar geleden werd ons gezegd dat we die route en de hinder ervan maar eens moesten objectiveren - velen keken ons wat raar aan. Ondertussen is de route, samen met alle punten van het plan Wathelet, gestaakt door de rechtbank van eerste aanleg in Brussel, en de Belgische staat ging niet in beroep.  De juridische strijd is echter maar een middel om de politiek te overtuigen.

De route is door Skeyes, het vroegere Belgocontrol, vernietigend beoordeeld.

De geluidsmetingen zijn duidelijk en de stijgers hebben hier geen plaats want veel meer lawaai dan vroeger.

 

Vele politici beseffen inmiddels wat een blunder de keuze voor deze onzinnige vliegroute is - temeer omdat men overal rond de luchthaven pleit voor een billijke spreiding.

 

Het komt hier op neer : overal rond de luchthaven wonen veel mensen. Onze regio is niet ingericht voor deze stijgers. De landers veroorzaken reeds serieuze hinder. We vinden dat de Leuven West route terug in gebruik moeten worden genomen. Het in stand houden van een ‘no fly’ zone ten westen van Leuven is onaanvaardbaar. Bovendien willen we onze kostbare rustperiodes terug. Wij zijn bereid een grote inspanning te doen, maar niet alles.

 

Naar aanloop van de verkiezingen roepen wij bewoners op om een zwarte vlag te plaatsen in de voortuin of aan de voordeur. Stel de vraag aan politici die om uw stem vragen : geen stem zonder streven naar afschaffing van de vliegroute Leuven Rechtdoor.

 

Wij zijn niet minder waard, en we zijn al zeker niet de afvalbak van de regio.

 

Een rechtvaardige politiek houdt rekening met alle bewoners, rechtvaardigheid en verdelen van lasten en lusten. Ook in dossiers zoals deze. Vergissingen zijn mogelijk.

Het is tijd om deze vergissing recht te zetten.